Persoonlijke hulpmiddelen
Winkelwagen Ticket account
U bent hier: Home / Bibliotheek / Abonnementen / Veelgestelde vragen
Info

Veelgestelde vragen

VRAGEN OVER HET NIEUWE ABONNEMENT


VRAGEN OVER BOETE

VRAGEN OVER TERUGBRENGEN, VERLENGEN EN RESERVEREN


VRAGEN OVER HET HUIDIGE ABONNEMENT EN DE VOORWAARDEN


VRAGEN OVER BETALINGSWIJZEN


VRAGEN OVER DE (EXTRA) BIBLIOTHEEKPAS

STADJERSPAS

 

CONTACT

 

Hoe ziet mijn nieuwe abonnement er uit in vergelijking met mijn oude?

  NIEUW (vanaf 1 december)  YOUNG (18 tot 23 jaar)  LARGE MEDIUM SMALL
Abonnementsgeld per jaar  4,-/p maand of € 48,- p/jaar  € 27,50 € 60 € 45 € 35
Betaalwijze  Maandelijkse of jaarlijkse incasso Jaarlijkse incasso Jaarlijkse incasso Jaarlijkse incasso Jaarlijkse incasso
Leengeld boeken  Gratis Gratis  Gratis  Gratis  € 0,20
Leengeld cd's, dvd's, games & cd-roms Gratis Gratis  Gratis  Gratis  € 0,80
Leentermijn boeken  4 weken  3 weken 6 weken  3 weken  3 weken
Leentermijn cd's, dvd's, games & cd-roms 4 weken  1 week 1 week  1 week 1 week
Boete boeken  geen boete € 0,15 geen boete € 0,15 € 0,15
Boete cd's, dvd's, games & cd-roms geen boete € 0,30 geen boete € 0,30 € 0,30
Maximaal tegelijkertijd lenen 25 items 10 items 50 items 25 items 10 items
Aantal reserveringen 5 10 50 25 10
Verlengen Niet van toepassing Ja Ja Ja Ja
Extra pas op verzoek Ja (eenmalig € 4,-)  Nee Ja Nee Nee
Gastlenen Ja  Ja Ja Ja Nee
24/7 gratis e-books Ja Nee Ja Ja Nee

 Had je een Martini-abonnement of een start-abonnement (0 - 18 jaar)? Kijk dan hier voor het Martini-abonnement en hier voor het start-abonnement.


Wat is de reden voor het nieuwe abonnement?

We voeren het nieuwe abonnement in, omdat we een gastvrije, klantvriendelijke organisatie zijn en daar passen boetes niet bij. We hebben voor een eenvoudig en overzichtelijk abonnementensysteem gekozen; namelijk één abonnement voor alle leden. Het abonnement biedt iedereen gelijke toegang tot de volledige dienstverlening van de bibliotheek.

Waarom schaffen jullie de verschillende abonnementen af?

We hebben voor een eenvoudig en overzichtelijk abonnementensysteem gekozen; namelijk één abonnement voor alle leners.

Waarom schaffen jullie de boete af, dit betekent toch voor de bibliotheken minder inkomsten?

Boetes leiden vaak tot veel ergernis en discussie in de bibliotheek. We willen een gastvrije, klantvriendelijke organisatie zijn en daar passen boetes niet bij. Los daarvan, de kosten die we moeten maken voor het verwerken van boetes wegen nauwelijks op tegen de inkomsten ervan.

Ik heb vorige week nog boete betaald, hoe zit dat?

We stellen het zeer op prijs dat je je boete betaald hebt. Welke datum we ook hadden gekozen om met het nieuwe abonnement te beginnen, er zijn altijd leden die net hun boete betaald hebben.

Ik had nooit boete, dus wat levert mij het nieuwe boetevrije abonnement op?

Wat fijn dat je nooit boete had. Misschien kun je je wel voorstellen dat boetes veelal leiden tot ergernis en gedoe. We voeren het nieuwe abonnement in, omdat we een gastvrije, klantvriendelijke organisatie zijn en daar passen boetes niet bij. Het nieuwe abonnement biedt daarnaast nog veel meer mogelijkheden en voordelen.

Komen boeken nog wel terug als er geen boetes meer berekend worden?

Het is en blijft de bedoeling dat boeken gewoon weer teruggebracht worden, zodat deze weer beschikbaar zijn voor iemand anders. Dat is ieders eigen verantwoordelijkheid. Om leden te herinneren materialen weer in te leveren, wordt er nog steeds een bericht gestuurd als de leentijd afloopt. En als iemand materialen erg lang thuis houdt, wordt er een brief gestuurd met het verzoek de materialen terug te brengen of de vervangingskosten te betalen.

Waarom krijg ik een e-mail dat de leentijd afloopt als ik toch geen boete hoef te betalen?

De collectie van de bibliotheek is niet oneindig groot en we willen graag dat elk bibliotheeklid voldoende keus heeft. Daarom verwachten we dat iedereen de geleende materialen ook weer terugbrengt. Het liefst zodra ze uit zijn, maar in ieder geval binnen een redelijke termijn. Daar hebben we met z'n allen belang bij. Als iemand anders een boek weer terugbrengt, dan kun je het zelf weer lenen.

Waarom kan ik niet meer verlengen?

Omdat de boetes afgeschaft zijn, is verlengen overbodig. Je kunt nu alles 4 weken lenen en als je uitgelezen bent en de leentijd loopt af, breng je het weer terug. Eenvoudig en duidelijk. Om je eraan te herinneren dat het tijd is om de boeken weer terug te brengen, sturen we je een e-mail als de leentijd afloopt.

Moet ik langer op mijn gereserveerde dvd wachten als iedereen dvd's 4 weken mag lenen?

De leentijd is inderdaad voor alle materialen gelijk om het zo eenvoudig en overzichtelijk mogelijk te houden. Het voordeel is dat je een dvd langer kunt lenen. Het nadeel kan zijn dat het langer duurt voordat een specifieke dvd weer beschikbaar komt. Wij houden voortdurend in de gaten hoeveel reserveringen er voor bepaalde titels zijn en wat de gemiddelde wachttijd is. Als dit te hoog wordt dan schaffen we extra exemplaren aan. Daarbij geldt: hoe eerder je iets weer terugbrengt, des te eerder het weer beschikbaar is voor een ander.

Waarom mag ik maximaal 5 materialen reserveren?

Het gratis kunnen reserveren uit alle bibliotheekvestigingen vinden wij heel belangrijk en wordt door onze leden ook erg gewaardeerd. Als een boek erg populair is dan wordt deze veel gereserveerd. In dat geval schaffen we extra exemplaren aan, zodat we sneller meer leden het boek kunnen bezorgen. Maar we kunnen niet oneindig vaak dezelfde titel aanschaffen. Door het aantal reserveringen terug te brengen naar 5 per bibliotheeklid creëren we een betere balans tussen een klantvriendelijke service en voorkomen dat je te lang op een reservering moet wachten.

Mijn flexpas bevalt zo goed. Ik wil maar af en toe iets lenen en moet nu met het nieuwe abonnement heel veel meer per jaar betalen.

Het nieuwe abonnement kost €4,- per maand als je kiest voor automatische incasso. Je hoeft dan geen leengeld meer te betalen en ook boetes horen tot de verleden tijd. Bovendien kun je het abonnement per maand opzeggen. Je zit dus nergens aan vast. Met de flexpas zou het trouwens vanaf 1 januari 2017 niet meer mogelijk zijn om e-books te lenen en met het nieuwe abonnement kan dit wel. Het nieuwe abonnement biedt daarnaast nog veel meer mogelijkheden en voordelen.

Ik heb net het abonnementsgeld voor mijn Small abonnement betaald, blijf ik dan voorlopig leengeld betalen?

Nee, per 1 december 2016 gelden de voorwaarden van het nieuwe abonnement. Je hoeft dus geen leengeld en geen boetes meer te betalen. Je houdt het Small abonnement totdat de huidige abonnementsperiode afloopt en profiteert direct van de voordelen van het nieuwe abonnement.

Ik heb net het abonnementsgeld betaald voor mijn Large abonnement, wat nu? Krijg ik dat extra geld terug?

Het nieuwe abonnement gaat pas in vanaf het moment dat de huidige abonnementsperiode afgelopen is. Tot die tijd blijven de voorwaarden van het Large abonnement geldig. Je krijgt dus geen abonnementsgeld terug.

Ik heb nu automatische incasso per jaar. Ik wil graag over naar automatische incasso per maand. Hoe verander ik dit?

Print het machtigingsformulier, vul het in en stuur het (gratis) op. In de bibliotheek kun je ook een machtigingsformulier invullen en daar inleveren. Je kunt ook de klantenservice bellen (0885061900), dan maken wij het voor je in orde. Het aanpassen van de betalingswijze kan één keer per jaar, als de nieuwe abonnementsperiode ingaat.

Ik heb nu een automatische incasso per jaar, kan dat zo blijven? Of moet ik straks per maand betalen?

Je kunt per jaar blijven betalen of kiezen voor incasso per maand. Dit is aan jou. Als je het aan wilt passen kan dat op verschillende manieren. Als je al betaalt via automatische incasso dan kun je de Klantenservice ((0885061900) bellen, dan maken wij het voor je in orde. Je kunt ook het machtigingsformulier printen, invullen en naar ons opsturen. In de bibliotheek kun je ook een machtigingsformulier invullen waarop je aangeeft per maand te willen betalen. Het aanpassen van de betalingswijze kan één keer per jaar, als de nieuwe abonnementsperiode ingaat.

Kan ik mijn abonnement ook nog gewoon met een acceptgiro betalen?

Het blijft mogelijk om het abonnementsgeld met een jaarlijkse acceptgiro te betalen. De kosten van het betalen via acceptgiro zijn € 2,00.

Krijg ik een nieuwe bibliotheekpas nu ik een nieuw abonnement heb?

Nee, je kunt je huidige pas gewoon blijven gebruiken.

Waar kan ik een extra bibliotheekpas aanvragen?

Een extra pas kost eenmalig € 4,-. Deze kun je aanvragen via de Klantenservice of in de bibliotheek.

Ik heb bij mijn Large abonnement nu 2 bibliotheekpassen, kan ik die straks met het nieuwe abonnement blijven gebruiken?

Ja, die kun je gewoon blijven gebruiken.

Als ik een extra bibliotheekpas neem, mag ik op die pas dan ook 25 boeken lenen?

Nee, het aantal materialen dat je mag lenen is per abonnement en niet per bibliotheekpas. Per abonnement kun je in totaal 25 boeken, dvd's, games, luisterboeken of tijdschriften tegelijk lenen.

Hoeveel korting krijg ik met de Stadjerspas bij aanschaf van een bibliotheekabonnement?

Met de Stadjerspas kun je voor kalenderjaar 2017 een gratis abonnement krijgen.

Hoe werkt het, korting met een Stadjerspas?

Voor inschrijving met Stadjerspas kom je naar de bibliotheek met een geldig legitimatiebewijs en je Stadjerspas. Je krijgt vervolgens een gratis bibliotheekabonnement dat geldig is in 2017.

Ik heb betaald tot augustus 2017, krijg ik restitutie over de maanden januari t/m juli?

Nee, voor de in 2016 betaalde contributie kon je gebruikmaken van de Stadjerspas kortingsregeling 2016 (€ 10,- korting) op een betaald abonnement.

Geldt de Stadjerspaskorting ook voor een Martini-abonnement?

Nee. Ons abonnement is gratis met een Stadjerspas. Daarnaast kun je een apart abonnement aanschaffen bij de Rijksuniversiteit Groningen voor € 45.

Staat je vraag er niet tussen?

Neem dan contact op met onze kIantenservice via leners@groningerforum.nl of bel met 088 506 19 00 (ma t/m vr 9.00 - 18.00 uur en za 10.00 - 16.00 uur. Lokaal tarief).