Persoonlijke hulpmiddelen
Winkelwagen Ticket account
U bent hier: Home / Bibliotheek / Abonnementen / Veelgestelde vragen
Info

Veelgestelde vragen

HET ABONNEMENT
Welke bibliotheekabonnementen zijn er?
Wat kost het bibliotheekabonnement?
Hoeveel kan ik lenen?
Waar kan ik lenen en terugbrengen? 
Hoe lang kan ik lenen?
Waarom kan ik niet verlengen?
Als ik een extra bibliotheekpas neem, mag ik op die pas dan ook 25 boeken lenen?
Hoe werkt het, korting met een Stadjerspas?
Geldt de Stadjerspaskorting ook voor een Martini-abonnement?
Komen boeken nog wel terug als er geen boetes berekend worden?
Waar kan ik een nieuwe of extra bibliotheekpas aanvragen?
Kan ik me laten overschrijven naar een andere bibliotheek?
Hoe kan ik mijn abonnement opzeggen?
Vanaf wanneer kan ik mijn abonnement op zeggen?

BETALEN, ACCEPTGIRO EN AUTOMATISCHE INCASSO
Kan ik mijn abonnement ook met een acceptgiro betalen?
Ik betaal het abonnement nu via automatische incasso per jaar. Ik wil graag over naar betaling per maand. Hoe verander ik dit? 
Ik betaal mijn abonnement per acceptgiro, maar ik wil overstappen op automatische incasso. Kan dat?

COLLECTIE, RESERVEREN EN AANVRAGEN
Wat als een titel die ik wil lenen niet in de collectie zit?
Hoeveel titels kan ik reserveren?
Hoe kan ik een boek reserveren?
Waarom krijg ik een e-mail wanneer een door mij geleende titel door iemand anders is gereserveerd?
Waarom mag ik maximaal 5 materialen reserveren?
Hoe lang moet ik op een reservering wachten?

E-BOOKS LENEN
Hoe kan ik e-books lenen?
Hoeveel e-books kan ik lenen?
Wat is de leentijd voor e-books?

MIJN ACCOUNT
Wat is Mijn account en hoe kan ik inloggen?

Staat je vraag er niet tussen?

HET ABONNEMENT

Welke bibliotheekabonnementen zijn er?

Er zijn 2 standaard bibliotheekabonnementen: een gratis abonnement voor kinderen en jeugd tot 18 jaar en een abonnement voor volwassenen. Daarnaast hebben we ook een Martini abonnement en een Internetabonnement.

Wat kost het bibliotheekabonnement?

Het abonnement is tot 18 jaar gratis. Vanaf 18 jaar kost het bibliotheekabonnement € 4,- per maand of € 48,- per jaar. Voor Stadjerspashouders is het standaard abonnement in 2018 gratis. Het Martini abonnement kost € 6,- per maand of € 72,- per jaar en een Internetabonnement € 10,- per jaar.

Hoeveel kan ik lenen?

Als bibliotheeklid kun je maximaal 25 titels tegelijk lenen. Je kunt daarbij kiezen uit allerlei soorten materialen zoals boeken, dvd’s, games, luisterboeken en tijdschriften. Daarnaast kun je 10 e-books tegelijk lenen.  

Waar kan ik lenen en terugbrengen? 

Als je lid bent van een bibliotheek van het Groninger Forum dan kun je lenen en terugbrengen in al onze vestigingen in de stad. Ook kun je terecht bij alle bibliotheken in de provincie Groningen.

Hoe lang kan ik lenen?

Alle soorten materialen leen je voor 4 weken. Na 4 weken krijg je van ons een e-mail dat de leentijd afloopt. Ben je dan nog niet helemaal uitgelezen? Geen probleem. We werken niet met boetes en het is niet erg om de geleende titels nog wat langer te houden. Als je vervolgens de materialen 2 maanden thuis hebt dan krijg je een herinnering per e-mail dat het tijd wordt om in te leveren. Als we ze daarna niet binnen 2 weken terug hebben dan kun je even niets nieuws lenen of reserveren, tot je hebt ingeleverd. Bovenstaande regel geldt niet als een item is gereserveerd door iemand anders, je krijgt dan een email-bericht met het verzoek het boek zo snel mogelijk in te leveren. Let op! Leen je materiaal van een andere bibliotheek in het land, dan gelden er andere leenvoorwaarden en kan dit kosten met zich meebrengen.

Waarom kan ik niet verlengen?

Omdat we geen boetes berekenen, is verlengen overbodig. Je kunt alles 4 weken lenen en als je uitgelezen bent, breng je het weer terug. Om je eraan te herinneren dat het tijd is om de boeken weer terug te brengen, sturen we je een e-mail als de leentijd afloopt. Het is geen probleem als je wat later inlevert. Als een item is gereserveerd door iemand anders, je krijgt dan een email-bericht met het verzoek het boek zo snel mogelijk in te leveren.

De collectie van de bibliotheek is niet oneindig groot en we willen graag dat elk bibliotheeklid voldoende keus heeft. Daarom verwachten we dat iedereen de geleende materialen weer binnen een redelijke termijn terugbrengt. Daar hebben we met z’n allen belang bij. Als iemand anders zijn/haar boeken ook weer op tijd terugbrengt, dan kun jij dat boek immers zelf ook weer lenen. Zo blijft de collectie veel beter in balans en is er altijd genoeg te kiezen voor iedereen.

Als ik een extra bibliotheekpas neem, mag ik op die pas dan ook 25 boeken lenen?

Nee, het aantal materialen dat je mag lenen is per abonnement en niet per bibliotheekpas. Per abonnement kun je in totaal 25 boeken, dvd’s, games, luisterboeken of tijdschriften tegelijk lenen.

Hoe werkt het, korting met een Stadjerspas?

Voor inschrijving met Stadjerspas kom je naar de bibliotheek met een geldig legitimatiebewijs en je Stadjerspas. Je krijgt vervolgens een gratis bibliotheekabonnement dat geldig is in 2018.

Geldt de Stadjerspaskorting ook voor een Martini-abonnement?

Nee. Ons abonnement is gratis met een Stadjerspas. Daarnaast kun je een apart abonnement aanschaffen bij de Rijksuniversiteit Groningen voor € 45.

Komen boeken nog wel terug als er geen boetes berekend worden?

Ja, de meeste mensen brengen de geleende materialen gewoon weer op tijd terug.

Alle soorten materialen kun je voor 4 weken lenen. Na 4 weken krijg je van ons een e-mail dat de leentijd afloopt. Het boek nog niet helemaal uitgelezen? Geen probleem. We werken niet met boetes en het is niet erg om de geleende titel(s) nog wat langer te houden.Wij kunnen dan echter wel het materiaal terugvragen als het door een andere lener wordt gereserveerd. Als een lener  de materialen 2 maanden thuis heeft dan volgt er een herinnering per e-mail waarin staat dat het tijd wordt om in te leveren. Als we de materialen daarna niet binnen 2 weken terug hebben dan kan de lener even niets nieuws lenen of reserveren, tot de titel(s) zijn ingeleverd.

Mochten de boeken dan nog steeds niet terug komen, dan gaan wij er van uit dat de lener de materialen graag wil houden. Wij sturen dan een rekening om vervangende materialen aan te kunnen schaffen. Zo blijft er in de bibliotheek altijd genoeg te kiezen voor iedereen.  

Waar kan ik een vervangende of extra bibliotheekpas aanvragen?

Deze kun je aanvragen bij de Klantenservice of bij de bibliotheek bij jou in de buurt. Een vervangende of extra bibliotheekpas kost eenmalig € 4,-.

Kan ik me laten overschrijven naar een andere bibliotheek?

Verhuis je binnen de provincie Groningen, dan hoef je je niet per se over te laten schrijven. Met je bibliotheekpas kun je namelijk in alle bibliotheken in stad en provincie Groningen lenen en inleveren. Verlaat je de provincie Groningen, dan kun je je bibliotheekabonnement opzeggen en je laten inschrijven bij de nieuwe bibliotheek. Na het eerste jaar lidmaatschap bedraagt de opzegtermijn maximaal een maand, en krijg je het betaalde abonnementsgeld van de resterende maanden terug. Overschrijven is dus niet nodig. Tip: verhuisd en geen abonnementsgeld terug? Laat je dan per vervaldatum uitschrijven en ga eerst gastlenen in je nieuwe woonplaats.

Wil je dat bij het reserveren de gewenste afhaallocatie meteen correct is ingevuld, dan is het slim om wel over te schrijven.

Hoe kan ik mijn abonnement opzeggen?

Wil je het abonnement op de bibliotheek beëindigen? Dat vinden wij uiteraard heel jammer. Je kunt je lidmaatschap stopzetten bij een medewerker klantenservice van een van onze bibliotheekvestigingen; door zelf een e-mail te sturen naar leners@groningerforum.nl of door te bellen met 088-5061900 (ma t/m vr 9.00- 18.00 uur).

Vanaf wanneer kan ik mijn abonnement op zeggen?

Je kunt de opzegging aan het eind van het lopende abonnementsjaar laten ingaan of per de eerste dag van de volgende maand. Ben je nog geen jaar lid, dan kun je pas opzeggen aan het eind van het lopende abonnementsjaar. Tip: verhuisd en geen abonnementsgeld terug? Laat je dan per vervaldatum uitschrijven en ga eerst gastlenen in je nieuwe woonplaats.

Let op: je abonnement kan pas definitief worden beëindigd als je alle materialen hebt ingeleverd en alle openstaande bedragen hebt voldaan.

BETALEN, ACCEPTGIRO EN AUTOMATISCHE INCASSO

Kan ik mijn abonnement ook met een acceptgiro betalen?

Het blijft mogelijk om het abonnementsgeld met een jaarlijkse acceptgiro te betalen. De kosten van het betalen via acceptgiro zijn 2,-.

Ik betaal het abonnement nu via automatische incasso per jaar. Ik wil graag over naar betaling per maand. Hoe verander ik dit? 

Dit kan op verschillende manieren. Als je al betaalt via automatische incasso dan kun je de klantenservice bellen of mailen, dan maken wij het voor je in orde. Je kunt het machtigingsformulier printen, invullen en naar ons opsturen. In de bibliotheek kun je ook een machtigingsformulier invullen waarop je aangeeft per maand te willen betalen. Het aanpassen van de betalingswijze kan één keer per jaar, voor de nieuwe abonnementsperiode ingaat

Ik betaal mijn abonnement per acceptgiro, maar ik wil overstappen op automatische incasso. Kan dat?

Ja, dat kan. Graag zelfs. Je kunt kiezen voor automatische incasso per jaar of per maand. Print het machtigingsformulier, vul het in en stuur het (gratis) op. In de bibliotheek kun je ook een machtigingsformulier invullen en daar inleveren. Het aanpassen van de betalingswijze kan één keer per jaar, voor de nieuwe abonnementsperiode ingaat.

COLLECTIE, RESERVEREN EN AANVRAGEN

Wat als een titel die ik wil lenen niet in de collectie zit?

Kun je een boek, cd of dvd niet vinden in onze collectie? Dan kun via de landelijke catalogus een aanvraag doen uit een andere Nederlandse bibliotheek; hiervoor betaal je wel transportkosten.

Ook is het mogelijk om een aanschaftip te doen. We kijken dan of we de titel alsnog opnemen in onze collectie.

Hoeveel titels kan ik reserveren?

Je kunt maximaal 5 titels tegelijk reserveren. In Mijn account zie je hoeveel openstaande en klaarstaande reserveringen je hebt. Daar kun je ook een reservering annuleren. Als je een gereserveerde titel ophaalt in de bibliotheek dan is het geen reservering meer zodra je deze leent.

Hoe kan ik een boek reserveren?

Je kunt boeken, maar ook dvd's, luisterboeken en games reserveren. Wij zetten ze dan voor je klaar in een door jou gekozen vestiging. Als je in de collectie hebt gevonden wat je zocht, kun je de titel direct online reserveren. Om de reservering definitief te maken moet je ingelogd zijn, houd daarom de bibliotheekpas bij de hand. In Mijn account vind je een overzicht van de titels die je hebt gereserveerd en van de status die ze hebben.

Staat de reservering voor je klaar, dan krijg je van ons bericht. Vul daarvoor je e-mailadres in bij je persoonlijke gegevens in Mijn account. De reservering blijft een week voor je klaarstaan in de bibliotheek. Vergeet bij het ophalen je bibliotheekpas niet, want de gereserveerde titel is nog niet aan je uitgeleend.

Waarom krijg ik geen kaartjes per post meer? (Afhaalbericht gereserveerde titels / bericht leentijd afgelopen)

Een ruime meerderheid van onze klanten beschikt over een emailadres waardoor wij sneller en goedkoper via de mail kunnen communiceren.
De leentermijn is vier weken en staat op de uitleenbon vermeld. De status van uw reserveringen kun je bekijken via Mijn account.
Wil je per email op de hoogte worden gehouden vul dan je e-mailadres in bij je persoonlijke gegevens in Mijn account.

Waarom krijg ik een e-mail wanneer een door mij geleende titel door iemand anders is gereserveerd?

Het is niet erg als je titels wat langer dan 4 weken in huis hebt. Maar op het moment dat een titel wordt gereserveerd door iemand anders en je leentijd van 4 weken zit er op, vragen we via e-mail deze zo snel mogelijk weer in te leveren.

De collectie van de bibliotheek is niet oneindig groot en we willen graag dat elk bibliotheeklid voldoende keus heeft. Daarom verwachten we dat iedereen de geleende materialen ook weer terugbrengt. Als iemand anders een boek weer terugbrengt, dan kun je het zelf weer lenen.

Waarom mag ik maximaal 5 materialen reserveren?

Het gratis kunnen reserveren uit alle bibliotheekvestigingen vinden wij heel belangrijk en wordt door onze leden ook erg gewaardeerd. Als een boek erg populair is dan wordt deze veel gereserveerd. In dat geval schaffen we extra exemplaren aan, zodat we sneller meer leden het boek kunnen bezorgen. Maar we kunnen niet oneindig vaak dezelfde titel aanschaffen. Door het aantal reserveringen terug te brengen naar 5 per bibliotheeklid creëren we een betere balans tussen een klantvriendelijke service en voorkomen dat je te lang op een reservering moet wachten.

Hoe lang moet ik op een reservering wachten?

Daar is niet een eenduidig antwoord op. Het hangt ervanaf hoeveel exemplaren er in de collectie van alle bibliotheken (aanwezig) zijn en hoeveel andere leners een titel hebben gereserveerd. Zodra je reservering beschikbaar is dan krijg je via e-mail een seintje dat deze voor je klaarstaat.

Wij houden voortdurend in de gaten hoeveel reserveringen er voor bepaalde titels zijn en wat de gemiddelde wachttijd is. Als dit te hoog wordt dan schaffen we extra exemplaren aan. Daarbij geldt: hoe eerder je iets weer terugbrengt, des te eerder het weer beschikbaar is voor een ander.

E-BOOKS LENEN

 

Hoe kan ik e-books lenen?

Voor het lenen van e-books maak je een account aan op de landelijke website Online bibliotheek. Nadat je je account hebt geactiveerd, kun je inloggen met je e-mailadres en zelfgekozen wachtwoord. Vervolgens kun je e-books lenen. Als je de e-books wilt lezen op een tablet of smartphone dan heb je de lees-app de Bibliotheek nodig. Alle informatie over het lenen van e-books van de bibliotheek vind je hier.

Voor bibliotheekleden is het lenen van e-books inbegrepen in het abonnement. Je hoeft er dus niks voor te betalen. De leentijd voor e-books is 3 weken. Inleveren hoeft niet; een e-book verdwijnt na 3 weken vanzelf van je online boekenplank

Hoeveel e-books kan ik lenen?

Je kunt maximaal 10 e-books tegelijk lenen.

Wat is de leentijd voor e-books?

De leentijd voor e-books is 3 weken. Inleveren hoeft niet; een e-book verdwijnt na 3 weken vanzelf van je online boekenplank. Je kunt het daarna nog een keer lenen als je wilt. In je account vind je een overzicht van eerder gelezen titels. Door op een titel te klikken, kun je een e-book makkelijk nog een keer lenen.

MIJN ACCOUNT

Wat is Mijn account en hoe kan ik inloggen?

Mijn account is de persoonlijke online omgeving voor bibliotheekleden. Je kunt inloggen met je lenersnummer, deze vind je boven de streepjescode op je bibliotheekpas, en je wachtwoord. Je vindt in Mijn account een overzicht van de titels die je thuis hebt, je reserveringen en je persoonlijke gegevens, die je er ook kunt wijzigen.

Staat je vraag er niet tussen?

Neem dan contact op met onze kIantenservice via leners@groningerforum.nl of bel met 088 506 19 00 (ma t/m vr 9.00 - 18.00 uur en za 10.00 - 16.00 uur. Lokaal tarief).